وحدت


تعداد بازدید

v امروز : 4 بازدید

v دیروز : 0 بازدید

v کل بازدیدها : 8946 بازدید

مطالب قبلی

مقاله های علمی

آهنگ وبلاگ

86/7/9 :: 4:46 عصر

اضافه شونده Auto Shutdown ابزاری است که با نصب آن در مرورگر فایرفاکس، سیستم شما بطور خودکار در زمان تعیین شده خاموش می‌شود.

شب‌هایی را به یاد آورید که با خستگی پای سیستم کامپیوتر نشته‌اید. مشکل آن است که در حال دانلود یک نرم افزار پر حجم هستید و بدلیل سرعت پایین خط اینترنت مجبور هستید تا 2 ساعت دیگر بیدار بمانید.

در این لحظه دو راه پیش روی دارید، تا صبح بیدار بمانید تا دانلود نرم افزار شما تمام شود و یا بی خیال شده و سیستم خود را خاموش کنید. اما اضافه شونده Auto Shutdown راه حل سومی است که به شما پیشنهاد می‌شود. این Extension بصورت کاملآ خودکار کامپیوتر شما را پس از پایان تمامی دانلودها خاموش می‌کند و شما می‌توانید خوابی آسوده داشته باشید.

در حال حاضر تنها امکان استفاده از این ابزار بر روی سیستم عامل ویندوز وجود دارد و بزودی نسخه Mac آن نیز آماده می شود.

لینک نصب این نرم افزار: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/5452

توضیح:

Extension یا اضافه شونده‌ها، تکه برنامه‌های کوچکی هستند که امکانات و یا خصوصیات جدیدی را به برنامه اصلی شما اضافه می‌کنند.



منبع: WinBeta.Net

نوشته های دیگران ()

86/7/9 :: 4:19 عصر

Auto Runو نحوه ایجاد آن



در Windowsهای32بیتی قابلیت Autoplay وچود دارد که سیستم عامل میتواند بوسیله آن دیسک موجود در درایو را تشخیص دهد.در محیط Windows وقتی که دیسک را در درایو قرار میدهیم , سیستم عامل به دنبال فایل AUTORUN.INF میگردد. AUTORUN.INF یک فایل متنی است که میتوان آن را با Note Pad درست کرد.


توانایی های فایل AUTORUN.INF :
- مسیر و نام برنامه اجرایی را مشخص میکند تا به صورت خودکار بعد از قرار دادن دیسک در درایو اجرا شود.
- آیکون مورد نظر را جایگزین آیکون پیش فرض درایو قرار میدهد.
- متن مورد نظر را جایگزین متن پیش فرض میکند.

برای شروع باید چگونگی ایجاد یک فایل AUTORUN.INF را توضیح دهیم.
برای ایجاد فایل میتوانید از برنامه Note Pad کمک بگیرید. بعد از ایجاد فایل باید پسوند فایل را از TXT به INF تغییر دهید. البته باید دقت کنید که حتما باید در خط اول فرمان [Autorun] را بنویسید.

- هر دستور را هم باید در خط جدا بنویسید.
- اگر میخواهید بدانید که دیسکی که در حا ل حاضر در درایو شما قرار دارد , دارای فایل AUTORUN.INF است , باید بر روی آیکون آن درایو کلیک راست کنید.اگر در این منو گزینه Autorun وجود داشته باشد یعنی دیسک شما فایل AUTORUN.INF را دارد.

اگر بر روی Open در این منو کلیک کنید , میتوانید محتویات داخل دیسک را بدون اجرا کردن Autorun مشاهده کنید.ولی اگر روی Autoplay کلیک کنید , سیستم عامل با استفاده از برنامه Autorun.EXE فایل Autorun.INF داخل دیسک را می خواند و دستورات داخل آن فایل را اجرا میکند.

توضیحات:
- فایل Autorun.INF برای اجرای خودکار یک برنامه مشخص در یک درایو استفاده میشود.
- چگونه میتوان ا ز اجرای خودکار Autorun.INF جلوگیری کرد؟
- برای این کار باید پس از گذاشتن دیسک در درایو , کلید Shift را پایین نگه دارید.

دستورا ت مربوط به فایل Autorun.INF برای ا یجاد یک فایل Autorun.INF به دلخواه:

-Icon:
این دستور برای تعیین آیکون درایو مورد نظر به جای آیکون پیش فرض استفاده میشود.
Icon=iconfilename[,index]

توضیحات:
Iconfilename: اسم یک فایل است با یکی از پسوند های BMP, DLL, ICO یا EXE که شامل آیکون مورد نظر است.
اگر فایل بیش از یک آیکون داشته باشد, میتوانید از پارامتر index (از 0 تا N) آیکون مورد نظر را مشخص کنید.

مثال:
در مثال زیر آیکون 7 از فایل Icons.exe نشان داده میشود.
Icon=Icons.exe,6

-Label:
با این دستور میتوان متن مورد نظر را جایگزین Label پیش فرض درایو نمود.
Label=LabelText

مثال:
در اینجا , با این دستور میتوان متن "Best Programs" را جایگزین Label پیش فرض درایو نمود.
Label=Best Programs

-Open:
با این دستور میتوان مسیر یک فایل را تعیین کرد تا به هنگام گذاشتن دیسک در درایو به طور خودکار اجرا شود.
Open=[exepath\]exefile[param1[param2]…]

توضیحات:
نام همان فایل اجرایی است که میخواهید هنگام قرار گرفتن دیسک در درایو به صورت خودکار اجرا شود.اگر فایل اجرایی در شاخه اصلی درایو باشد,میتوان فقط نام فایل نوشت , در غیر این صورت باید مسیر کامل فایل نوشته شود.



منبع : مجله کامپیوتر جوان به نقل از تاپ سی دی

نوشته های دیگران ()

86/7/6 :: 11:17 عصر

استفاده از انتخاب کننده رنگ
Color Picker یا انتخاب کننده رنگ در واقع رابط استاندارد برنامه‌های Photoshop و ImageReady برای انتخاب و تعیین یک رنگ می‌باشد. همچنین از طریق آن امکان انتخاب و تعیین سریع یک رنگ از میان میلیون‌ها رنگ وجود دارد. همچنین امکان انتخاب شیوه‌های رنگ بندی Pantone و Web-Safe نیز ممکن می‌باشد.
 

1-تعیین تنظیمات انتخاب کننده رنگ  

 

 


کادر General از گزینه Preferences را از منوی Edit انتخاب نمائید. از لیست کشویی Color Picker گزینه Adobe را انتخاب کنید. برای بسته شدن کادر محاوره‌ای و تأیید انتخاب، دکمة OK را کلیک نمائید.

 

 
 
2-فعال کردن Color Picker  

 

 


برای باز شدن کادر محاوره‌ای Color Picker، روی قسمت مربوط به رنگ پیش‌زمینه (Foreground Color) جعبة ابزار کلیک کنید.
 

 

 
 
3-تعیین رنگ  

 

 


برای انتخاب یک رنگ مثلث‌های سفید رنگ نوار لغزنده را جابجا کنید تا به رنگ مورد نظر و دلخواهتان برسید. توجه داشته باشید که با جابجایی مثلث‌ها در نوار لغزنده، رنگ‌های موجود در پنجره Select foreground color تغییر می‌کنند.

 
 
4-انتخاب یک مقدار  

 

 


مکان‌نما را در پنجره Select foreground color جابجا کنید. برای انتخاب رنگ مورد نظر کافی است تا در پنجره مزبور کلیک کنید. با کلیک کردن، رنگ انتخابی شما در کادر مربع شکل بالای سمت راست نمایان می‌شود.

 

 
 
5-بررسی پیام‌های اخطار طیفی
 

 

 


در صورتی که رنگ انتخابی شما خارج از محدوده قابل چاپ رنگ بندی CMYK باشد بعد از انتخاب رنگ، یک مثلث به همراه یک علامت تعجب در کنار کادر مربوط به رنگ انتخاب شده نمایان می‌شود. کادر رنگی کوچکی که در زیر مثلث اخطار دیده می‌شود نشان می‌دهد که چه رنگی با تنظیمات جاری می‌تواند جایگزین آن ‌شود. در صورتی که رنگ انتخابی شما در پالت رنگ‌های مناسب وب وجود نداشته باشد، یک مکعب دقیقاً در زیر مثلث نمایان می‌شود و در امتداد آن کادر رنگی کوچک دیگری وجود دارد که نشان دهنده رنگ متناظر و مناسب در وضعیت Web-Safe آن می‌باشد.

 

 
 
6-انتخاب رنگ‌های نوع Pantone  

 

 


در Color Picker ، دکمه Custom را کلیک کنید تا کادر محاوره‌ای Custom Colors فعال شود از لیست رنگهای موجود یک سیستم رنگ بندی را انتخاب کرده و شماره رنگ را در صورت اطلاع وارد کنید. یا در نوار رنگ بندی لغزنده کلیک کنید تا یک رنگ انتخاب شود. دکمه Picker را انتخاب کنید تا به Color Picker فتوشاپ برگردید یا OK را کلیک کنید تا رنگ مربوطه انتخاب شده و کادرهای محاوره‌ای انتخاب رنگ بسته شود.

 

 
 
      ! توجه  

 

 


مطابقت نسبت مقادیر
بطور پیش فرض پنجره Select forground color مبنای انتخاب رنگ در Color Picker می‌باشد. برای تغییر شیوه نمایش رنگ بندی موجود در پنجره، در هر یک از دیگر کادرها کلیک کنید.
(Saturation,Brightness،RGB،GMYK یا LAB)
همچنین در هر یک از این فیلدها امکان وارد کردن مقادیر عددی برای تغییر نوع و درصد رنگ‌ها وجود دارد.
وارد کردن کد هگزا دسیمال یک رنگ یا انتخاب رنگهای مناسب وب
برای انتخاب رنگ‌های وب یک مقـدار هگزادسیمـال (مبنای 16) را در کادر “#” که در پائین Color Picker قرار دارد وارد کنید. همچنین می‌توانید کادر انتخابی
Only Web Colors را انتخاب کنید که در این وضعیت پنجره Select foreground color تنها رنگ‌های مناسب و قابل نمایش در وب را نشان می‌دهد.
 

 
 
نوشته های دیگران ()

86/7/6 :: 11:15 عصر

نحوه استفاده از پالت‌های Photoshop و ImageReady

نحوه استفاده از پالت‌های Photoshop و ImageReady
در برنامه‌های Photoshop و ImageReady از سیستمی متشکل از 19 پالت شناور که شامل گروهی از آیتم‌ها و کنترل‌ها همانند گزینه‌های ابزار و قلم‌ها است، استفاده شده است. برای بهینه‌سازی فضای کاری مورد استفاده در این برنامه‌ها می‌توانید پالت‌ها را در صورت لزوم بسته یا باز کنید، به آسانی آنها را کوچک کرده یا بزرگ کنید.
 

 1-بررسی یک گروه از پالت‌ها  

 

 


برای باز کردن یک پالت در ImageReady یا Photoshop ابتدا باید منوی Window را کلیک کنید. در حالیکه منوی مزبور فعال است مکان‌نمای ماوس را بر روی نام پالت مورد نظر برده و کلیک کنید. برای استفاده بهینه از فضای کاری نیز برنامه چندین پالت را در یک پنجره و بصورت جدا از هم با برچسب‌های مختلف در دسترس کاربران قرار داده است. در صورتی که پالت مورد نظر شما مشاهده نمی‌شود می‌توانید با کلیک کردن برچسب نام، آن را فعال کنید.

 

 
 
2-کوچک کردن و بزرگ کردن یک پالت  

 

 


برای جمع کردن یا توسعه یک پالت در ویندوز، تنها کافی است بر روی دکمه Minimize یا Maximaiz کلیک کنید. در سیستم‌های مبتنی بر مکینتاش برای جمع کردن پالت دوبار بر روی دکمه Resize موجود در گوشه چپ بالای پالت کلیک کنید و برای توسعه آن نیز تنها کافی است که یکبار بر روی این دکمه کلیک کنید.
 

 

 
 
3-تغییر اندازه ابعاد یک پالت  

 

 


برای تغییر اندازه اغلب پالت‌ها (برخی از پالت‌ها را نمی‌توان تغییر اندازه داد) کافی است که در گوشه راست پائین آنها کلیک کرده و سپس در حالیکه دکمه ماوس را پائین نگه داشته‌اید آن را جابجا کنید تا به اندازه دلخواه تغییر یابد. برای برگرداندن یک پالت به وضعیت پیش فرض آن، دکمه Minimize یا Maximize (در ویندوز) و یا دکمه Resize (در مکینتاش) را کلیک کنید.

 
 
 4-نوار Tools و Options  

 

 


بسته به نوع ابزار انتخاب شده در Photoshop یا ImageReady گزینه‌های در دسترس نوار Options مختلف می‌باشد. بطور پیش فرض نوار Options در بالای صفحه و در زیر نوار منو واقع شده است. در صورت بسته شدن آن می‌توانید با انتخاب گزینهwindow\Options یا دو بار کلیک روی یک ابزار در جعبه ابزار آن را فعال کنید.

 

 
 
5-منوی Palette  

 

 


در منوی Palette گزینه‌های کاربردی مربوط به آن پالت لیست شده‌اند. برای باز کردن هر منوی Palette کافی است تا مثلث سیاه‌رنگ‌گوشه راست بالای هر پالت را کلیک کنید. سپس برای انتخاب یکی از موارد موجود در لیست پالت کافی است تا آن را انتخاب نمائید.

 

 
 
6-استفاده از دکمه‌های میانبر پالت‌ها  

 

 


در قسمت پائین برخی پالت‌ها دکمه‌های میانبری برای دسترسی سریع به فرامین مورد نظر، قرار گرفته‌اند. برای آنکه دریابید وظیفه هر دکمه چیست و چه کاری انجام می‌دهد ابتدا مطمئن شوید که گزینه Show Tool Tips در قسمت Options کادر (Edit\Preferences\General) General Preferences انتخاب شده است و سپس نشانه‌گر ماوس را بر روی دکمه مورد نظر قرار دهید تا متن و شرح مربوطه نمایان شود. (برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به درس 9 که در خصوص نحوه تعیین تنظیمات فتوشاپ است مراجعه کنید)
 

 

 
 
       !توجه  

 

 


گروهی کردن پالت‌ها

برای جابجا کردن یک پالت به داخل پالت‌های گروهی دیگر، برچسب نام پالت مورد نظر را کلیک کرده و در حالیکه دکمه ماوس را پائین نگه داشته‌اید آن را به سمت پنجره پالت گروهی مورد نظرتان بکشید. برای جداسازی یک پالت بصورتی که بتوان آن را در یک پنجره جداگانه مشاهده کرد، برچسب نام آن را کلیک کرده و آن را به یک محیط خالی از صفحه بکشید.
هنگامیکه پالتی را باز کرده و تغییر موقعیت می‌دهید فتوشاپ آخرین محل قرارگیری پالت را در حافظه نگه می‌دارد و ذخیره می‌کند. برای بازگرداندن وضعیت پالت‌ها به حالت اولیه و پیش فرض می‌توانید گزینه Edit\Preferences\General را انتخاب کنید و در کادر General Pereferences نمایان شده گزینه Save Palette Locations را انتخاب نمائید. دفعة بعد که برنامه فتوشاپ را باز می‌کنید، پالتها در محل پیش‌فرض و استاندارد خود قرار خواهند داشت.

 
 

نوشته های دیگران ()

86/7/6 :: 11:12 عصر

نحوه استفاده از نوار منو

   نحوه استفاده از نوار منو
نوار منو در Photoshop و ImageReady همانند نوارمنوهای سایر برنامه‌ها عمل می‌کند و کارایی یکسانی دارد. کلیک کردن نام منو سبب باز شدن کشوی مربوطه و امکان دسترسی به گزینه‌های زیر‌مجموعه آن می‌شود. برای انتخاب یک گزینه بر روی آن کلیک کنید، همچنین انتخاب گزینه‌هایی که یک فلش کوچک در سمت راست خود دارند سبب نمایان شدن گزینه‌‌های دیگری می‌شود که در واقع زیرمجموعه گزینه اصلی هستند. همچنین انتخاب گزینه‌هایی که در انتهای آنها سه نقطه (…) قرار دارد سبب فعال شدن یک کادر محاوره‌ای می‌شود. برای انتخاب هر گزینه کافی است تا آن را کلیک کنید. در این قسمت از کار عملی، مجموعه‌‌ای از منوهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند تا به شما در استفاده صحیح و عملی‌تر از منوها کمک کنند.  

1-منوی File در Photoshop  

 

 


برای انجام کارهای اولیه‌ای همچون بازکردن، بستن و ذخیره کردن فایل‌ها از منوی File استفاده می‌شود. همچنین امکان Import (وارد) و یا export (صادر) کردن فایل‌ها در این قسمت وجود دارد. انجام اعمال اتوماتیک، تنظیمات برنامه، تنظیمات رنگ‌های کلی برنامه از جمله دیگر قابلیت‌های موجود در این منو می‌باشد. همچنین فرمان Exit (همان فرمان Quit در مکینتاش) که سبب بسته شدن برنامه Photoshop می‌شود در پائین این منو قرار گرفته است.

 

 
 
 2-منوهای Edit و Image در Photoshop  

 

 


از منوی Edit و Image برای تعیین تغییرات عمومی استاندارد بر روی یک فایل باز استفاده می‌شود. دستورات کنترل کننده‌ای همچون Cut و Paste بعلاوه دستور Transform، Fill ، Stroke و Define Pattern در منوی Edit قرار دارند. در منوی Image نیز گزینه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید رنگ و اندازه یک تصویر را تغییر داده و به شکل مورد نظر تبدیل کنید. همچنین گزینه‌های مربوط به تعیین حالت رنگ فایل، اندازة تصویر، اندازة کادر تصویر و تنظیمات عمومی رنگ یک فایل که از طریق Adjustments امکان‌پذیر می‌باشد نیز در این منو قرار دارند. 
 

 

 
 
 3-منوی Layer در Photoshop  

 

 


در منوی Layer تمامی گزینه‌های مربوط به لایه بندی تصاویر وجود دارد. ایجاد و حذف لایه‌ها، ادغام چند لایه در هم، اعمال افکت‌ها به لایه‌ها یا گروهی کردن چند لایه. البته اکثر این گزینه‌ها از طریق پالت Layers نیز قابل دسترسی هستند.

 
 
 4-منوی Select در Photoshop  

 

 


می‌توانید برای کنترل گزینه‌های انتخابگر برنامه از منوی Select استفاده کنید. از جمله دسترسی به فرامین Inverse، Feather، Modify، Save Selection و Load Selection .

 

 
 
5-منوی Filter در Photoshop  

 

 


منوی Filter در فتوشاپ دربردارنده فیلترهای مختلفی است که در 4 گروه اصلی جداگانه و 14 زیرگروه طبقه‌بندی شده‌اند. همچنین فیلترهایی که توسط سایر شرکت‌های گرافیکی ارائه می‌شوند نیز قابل نصب و استفاده در این قسمت می‌باشد و می توانید با قرار دادن فیلترهای مورد نظر در پوشه Plug-Ins موجود در محل نصب فتوشاپ و از طریق این منو به آنها دسترسی پیدا کنید.

 

 
 
 6-منوهای View و Window  

 

 


برای کنترل وضعیت پیش نمایش و بزرگنمایی و کوچکنمایی فایل‌های گرافیکی و نیز فعال کردن خط‌کش و خطوط راهنما‌ی تصویر از منوی View استفاده می‌شود. منوی Window نیز امکان باز و بسته کردن 17 پالت موجود در فتوشاپ را فراهم کرده است. بعلاوه لیست تمام فایل‌های باز در فتوشاپ از طریق این منو قابل مشاهده و دسترسی است.

 

 
 
7-منوهای Help در Photoshop و ImageReady  

 

 


از طریق منوی Help در هر دو برنامه Photoshop و ImageReady امکان دسترسی موضوعی به توضیحات بخش‌هایی که با آنها دچار مشکل هستید وجود دارد. همچنین امکان دسترسی به یاری‌رسان تصویری نیز در این منو وجود دارد. از طریق گزینه‌های About منوی Help نیز می‌توانید به اطلاعات مربوط به نسخه نرم‌افزار و Plug – In های نصب شده در سیستم دسترسی یابید.

 

 
   
 8-منوی File در ImageReady  

 

 


از منوی File در ImageReady برای باز کردن، بستن و ذخیره یک فایل استفاده می‌شود. بعلاوه برای ذخیره فایل‌ها با پسوند gif و jpg در وضعیت بهینه شده نیز از این منو استفاده می‌شود. همچنین از طریق این منو می‌توان به عناوین و دستوراتی همانند Import ، Export ، Preview in Browser و Recent دسترسی پیدا کرد. البته در منوی فایل گزینه دیگری به نام Exit نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان برنامه را بسته و از آن خارج شد.

 

 
 
9-منوهای Edit و Image در ImageReady  

 

 


برای کنترل تغییرات عمومی استاندارد مربوط به یک فایل در ImageReady از منوی Image و Edit استفاده می‌شود. دستوراتی همچون Cut ، Copy و Paste بعلاوة گزینه‌های مربوط به تغییر شکل ((Transformation ، Fill ، Stroke ، Pattern Define و تنظیمات (Preferences) نیز از دیگر فرامین قابل دسترس این منو هستند. منوی Image در این برنامه نسبت به منوی موجود در فتوشاپ محدودتر است و فرامین مربوط به تعیین اندازه تصویر، اندازة کادر تصویر و یکسری تنظیمات عمومی مربوط به رنگ فایل‌ها از طریق این منو قابل دسترسی هستند.

 

 
 
10-منوی Layer در ImageReady  

 

 


تمامی گزینه‌های لایه‌بندی از طریق منوی Layer در اختیار شما می‌باشد. از جمله ایجاد، حذف، ادغام کردن، گروهی کردن و اعمال افکتهای مختلف به لایه‌ها و همچنین گزینه‌های کنترل کننده مربوط به نقشه تصویر (از طریق انتخاب گزینه Options Layer)، قرارگیری دقیق لایه‌ها و قفل کردن آنها. برخی از این کنترل‌ها از طریق پالت Layers نیز قابل دسترسی هستند.

 

 
11-منوی Slices در ImageReady  

 

 


منوی Slices مدیریت تکه‌های تصویری را برعهده دارد. در واقع ImageReady جهت بهینه‌سازی و نمایش بهتر تصویر در یک جدول HTML آن را به چند تکه تقسیم می‌کند. Slice نیز در واقع تکه‌ای از تصویر است. از طریق این منو نحوة ایجاد، تغییر، تعیین لینک و نیز حذف تکه‌های تصویری امکان‌پذیر می‌باشد. همچنین از طریق این منو می‌توانید تصاویر دوحالته جاوا اسکریپت (Rollovers) و تکه‌های لینک شده را تعیین و مشاهده کنید.

 

 
 
12-منوی Select در Image Ready  

 

 


برای کنترل گزینه‌های انتخابگر در ImageReady از منوی Select استفاده می‌شود. دستوراتی همچونInverse ، Feather، Modify، Selection Load و Save Selection از جمله دستورات این منو هستند.

 

 
 
 13-منوی Filter در ImageReady  

 

 


منوی filter در برنامه ImageReady شامل 101 فیلتر مختلف است که در 14 دسته‌بندی قرار گرفته‌اند. همچنین با نصب فیلترهای طراحی شده توسط سایر شرکت‌ها می‌توانید از طریق این منو به آنها دسترسی پیدا کنید و از آنها نیز در طراحی‌های خود استفاده کنید.

 

 
 
14-منوهای View و Window در ImageReady  

 

 


برای کنترل بزرگنمایی و کوچکنمایی و پیش نمایش فایل‌های طراحی شده و نیز فعال یا غیرفعال کردن خطوط راهنمای تصویری و خط‌کش از منوی View استفاده می‌شود. منوی Window نیز امکان فعال یا غیرفعال کردن 18 پالت موجود در ImageReady را به شما می‌دهد. بعلاوه امکان مشاهده لیست تمامی فایل‌های باز موجود در برنامه و انتخاب هر یک، در این منو فراهم است.

 

 
 
       !توجه  

 

 

 چرا برخی از منوها خاکستری هستند؟
فرامین موجود در منوها عبارات حساسی هستند، به این معنی که تنها زمانی در دسترس هستند که بطور عملی قابل استفاده باشند. از این رو اگر فرمانی به رنگ خاکستری و غیرقابل کلیک کردن است، بدین معنی است که در وضعیت موجود نمی‌توان از آن فرمان استفاده کرد.
  پیگیری اخبار تکنیکی پشتیبانی فتوشاپ
Adobe این امکان را فراهم کرده است که کاربران به آسانی به اخبار، رویه‌ها و مطالب تکنیکی از طریق لینک‌ها و پیوندهای فتوشاپ دست یابند. برای مشاهده لیستی از نکات تکنیکی فتوشاپ می‌توانید گزینه
Help/Photoshop Online را انتخاب کنید. با انجام این کار شما از طریق مودم به سایت وب Adobe دسترسی پیدا می‌کنید. برای دسترسی به صفحه دریافت نسخه‌های به روز رسانی شده نیز می‌توانید گزینه Help/Updates را انتخاب کنید.
 

 
 

نوشته های دیگران ()

86/7/6 :: 11:7 عصر

نحوه استفاده از جعبه ابزار

   نحوه استفاده از جعبه ابزار 
همواره پس از اجرای فتوشاپ جعبه ابزار در صفحه قابل مشاهده است و بطور معمول نیز در سمت چپ و بالا قرار دارد. در فرایند ویرایش یک تصویر بطور مداوم و برای انتخاب انواع ابزار مورد نیاز به این جعبه ابزار مراجعه خواهید کرد.
در این کار عملی با ابزارهای موجود در نوار ابزار و همچنین نحوه دسترسی به آنها آشنا خواهید شد. 

1-باز کردن جعبه ابزار فتوشاپ  

 

 


جعبه ابزار باید بطور اتوماتیک در هنگام اجرای فتوشاپ در صفحه نمایان شود. در صورت بسته بودن آن می‌توانید از گزینه Tools از منوی Window برای باز کردن آن استفاده کنید.

 

 
 
 2-انتخاب یک ابزار  

 

 


برای انتخاب یک ابزار فقط کافی است روی آن کلیک کنید. در صورتی که در گوشه سمت راست و پایین ابزار انتخابی شما مثلث کوچکی دیده ‌شود می‌توانید از طریق منوی کشویی آن به ابزارهای دیگری نیز دسترسی یابید. ابزار را کلیک کرده و دکمه ماوس را پائین نگه دارید تا منوی کشویی آن نمایان شود. سپس ماوس را بر روی ابزار مورد نظر جابجا کرده و رها کنید تا ابزار مربوطه انتخاب شود.

 

 
 
3-باز کردن جعبه ابزار ImageReady  

 

 


به محض فعال شدن این برنامه جعبه ابزار ImageReady نمایان می‌شود. همانند محیط فتوشاپ در صورت بسته بودن جعبه ابزار در این برنامه نیز می‌توانید آن را با انتخاب گزینه Tools از منوی Window فعال کنید.

 
 
4-انتخاب یک ابزار در ImageReady  

 

 


در این برنامه نیز همانند فتوشاپ برای انتخاب یک ابزار کافی است تا آن را کلیک کنید و در صورتی که در گوشه سمت راست و پایین ابزار مورد نظر شما مثلث کوچکی وجود داشته باشد با کلیک بر روی آن و پائین نگه داشتن دکمه ماوس و سپس حرکت ماوس بر روی ابزار مورد نظر، می‌توانید به سایر ابزارهای آن قسمت دسترسی پیدا کنید.
 

 

 
5-جابجا شدن بین Photoshop و ImageReady  

 

 


برای جابجایی بین دو برنامه Photoshop و ImageReady کافی است تا دکمه Jump To را که در پائین جعبه ابزار هر دو برنامه وجود دارد را کلیک کنید. این تکنیک بیشتر در مواردی کاربرد دارد که یک فایل باز دارید و مایلید از قابلیت‌های هر دو برنامه بر روی آن فایل استفاده کنید. همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه‌Jump to از منوی File و بعد گزینه PhotoshopیاImageReady از منوی File یا فشار دادن همزمان کلیدهای Ctrl + Shift + M در ویندوز یا انتخاب کلیدهای
z + Shift + M در مکینتاش بین این دو برنامه جابجا شوید.

 

 
      ! توجه  

 

 


Adobe در اینترنت

دکمه Adobe Online را که در بالای جعبه ابزار قرار دارد کلیک کنید (آیکون پر در فتوشاپ) تا به وب سایت آن (Adobe.com) دسترسی یابید. همچنین می‌توانید از نوار منو گزینه Help\Adobe Online را انتخاب کنید.

ساختاربندی دکمه Jump To

بطور پیش‌فرض با انتخاب دکمه Jump To امکان جابجایی بین دو برنامه Photoshop و ImageReady به یکدیگر وجود دارد.
کاربران مکینتاش می‌توانند با ایجاد یک میان‌بر یا اسم مستعار برای برنامه موردنظر و کشیدن آن به این محل به ویرایشگرهای HTML یا ویرایشگرهای گرافیکی دیگر دستیابی پیدا کنید:

Adobe\Photoshop CS\Helpers\Jump To Graphics Editor

در ویندوز با باز کردن برنامه Windows Explorer میانبری به برنامه مورد نظر ایجاد کنید. نام برنامه را راست کلیک کرده و از منوی زمینه گزینه Create Shortcut را انتخاب کنید. سپس میانبر را به آدرس زیر بکشید:

Program Files\ Adobe\ Photoshop CS\ Helpers \ Jump To Graphics Editor.

 
 

نوشته های دیگران ()

86/7/6 :: 11:3 عصر

خوش آمدگویی

به Photoshop و ImageReady خوش آمدید
در این قسمت بطور مقدماتی با برنامه Photoshop و ImageReady آشنا می‌شویم، سپس هر دو برنامه را اجرا کرده و محیط کاری عمومی آنها را ارزیابی می‌کنیم.
 

1-اجرای فتوشاپ  

 

 


برای اجرای این برنامه در ویندوز، ابتدا دکمه Start را کلیک کرده و سپس با انتخاب گزینه‌ زیر برنامه را اجرا نمائید.

Programs\Adobe\Adobe Photoshop CS

کاربرانی که از سیستم عامل مکینتاش استفاده می‌کنند می‌توانند پوشه Adobe Photoshop CS را باز کرده و روی آیکون
Adobe Photoshop CS دو بار کلیک کنند . درصورتی که برنامه فتوشاپ را اجرا کردید به شما توصیه می‌کنیم تا ویژگی هموار کردن فونت‌ها را برای اندازه‌ فونت‌های 8 و پائین‌تر غیرفعال کنید. همچنین گزینه‌ای جهت اعمال تغییر در تنظیمات رنگ در صفحه نمایان می‌شود، با توجه به اینکه امکان اعمال تغییر در این تنظیمات در آینده نیز وجود دارد به شما توصیه می‌کنیم تا در این مرحله از انجام تغییر این تنظیمات صرفنظر کنید.

 


 
 
2-صفحه‌خوشامدگویی Photoshop  

 

 


صفحه خوشامدگویی برنامه فتوشاپ یا Welcome Screen که شکل آن را در زیر مشاهده می‌کنید امکان دسترسی آسان به آموزش‌ها، نکات و اسنادی که به مباحث ویژگی‌های جدید فتوشاپ می‌پردازند را فراهم کرده است. برای انتخاب هر موضوع می‌توانید روی آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای بسته شدن این پنجره و اجرای صفحه اصلی برنامه فتوشاپ، دکمه Close را کلیک کنید. در صورتی که نمی‌خواهید پس از هر بار اجرای برنامه با این پنجره مواجه شوید گزینه Show this dialog at startup را غیرفعال کنید. در صورت تمایل می‌توانید با انتخاب گزینه Help/Welcome Screen مجدداً این پنجره را فعال کنید.

 


 
3-نمای اولیه Photoshop  

 

 


بعد از بسته شدن پنجره ویزارد با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که کنترل‌های برنامه فتوشاپ در آن به نحو مرتبی چیده شده‌اند. جعبه ابزار (Toolbox) که در سمت چپ صفحه قرار دارد و شامل تمام ابزار فتوشاپ می‌باشد. تمامی پالت‌های (Palettes) برنامه در طرف راست صفحه دیده می‌شوند و نوار منو (menubar) نیز در بالای صفحه  قرار گرفته است. نوار گزینه‌ها (optionsbar) که در پائین نوار منو واقع شده و شامل ابزارهای کنترلی است که مطابق با نوع ابزار انتخابی شما تغییر می‌کنند


 
 
4-اجرای ImageReady  

 

 


برای اجرای ImageReady در ویندوز، ابتدا روی دکمه Start کلیک کرده و سپس از منوی Programs\Adobe گزینه ImageReady CS را انتخاب کنید. کاربرانی که از  سیستم عامل مکینتاش استفاده می‌کنند نیز می‌توانند با  باز کردن پوشه Adobe Photoshop CS و دو بارکلیک آیکون Adobe ImageReady CS، برنامه را اجرا کنند.

 


 
5-صفحه خوشامدگویی ImageReady  

 

 


به محض اجرای برنامه ImageReady صفحه خوشامدگویی همانند آنچه در مرحله دوم این کار عملی عنوان شد، نمایان می‌شود. برای انتخاب موضوعات موجود در لیست بر روی آنها کلیک کنید و  در صورتیکه مایلید خود برنامه را اجرا کنید بر روی دکمه Close موجود در این صفحه کلیک نمائید.
 در صورتیکه نمی‌خواهید در هر بار اجرای برنامه Adobe ImageReady CS با این پنجره مواجه شوید، گزینه‌ Show this dialog at Startup که در گوشه چپ پائین این صفحه قرار دارد را غیرفعال کنید. همانند برنامه فتوشاپ، برای  فعال کردن مجدد این صفحه می‌توانید گزینه Help\Welcome Screen را انتخاب نمائید.

 


 
6-نمای اولیه ImageReady  

 

 


پس از اجرای ImageReady با محیط کاری بسیار مشابه فتوشاپ مواجه خواهید شد. البته با دقت بیشتر درخواهید یافت که برخی از آیکون‌های جعبه ابزار و پالت‌های آن متفاوت با  فتوشاپ هستند، از جمله پالت‌های Slice، Table و Image Map که در گوشه چپ پائین صفحه دیده می‌شوند.

 


 
 
       !توجه  

 

 


رفتن از Photoshopبه ImageReady

فعال کردن برنامه ImageReady در داخل فتوشاپ به آسانی و با انتخاب دکمه Jump To که در پائین جعبه ابزار قرار دارد امکان‌پذیر می‌باشد. اگر در برنامه فتوشاپ باشید با انتخاب این دکمه، برنامه ImageReady فعال می‌شود.(اگر تا به حال این برنامه را اجرا نکرده‌اید دکمه مزبور را فشار دهید تا ImageReady اجرا شود). همچنین هنگامیکه دکمه Jump To را در داخل ImageReady انتخاب کنید، فتوشاپ باز می‌شود.
کاربرانی که از مکینتاش استفاده می‌کنند برای جابجایی از یکی از این برنامه‌ها به دیگری باید کلیدهای
z+ Shift + M را بطور همزمان فشار دهند. در ویندوز با انتخاب همزمان کلیدهای Ctrl + Shift + M می‌توان از یک محیط به محیط دیگر جابجا شد.

 
 

نوشته های دیگران ()

86/7/6 :: 10:58 عصر

آشنایی با فتوشاپ

آشنایی با فتوشاپ
اغلب مردم به فتوشاپ به عنوان برنامه‌ای نگاه می‌کنند که از پیچیدگی‌های بسیار برخوردار است. تصوراتی همچون «شاید من از ده درصد برنامه استفاده نکنم» یا «من فقط برای دیدن تصاویر دوربین دیجیتالی‌ام از آن استفاده می‌کنم»
البته هرچند پیچیدگی‌های خاصی در قسمت‌های مختلف این برنامه وجود دارد ولی استفاده از آن برای کاربران تازه‌کار نیز آسان است. همین ویژگی مهم باعث همه گیر شدن این برنامه شده است.
اولین مرحله کار با فتوشاپ تنظیم آن به نحوی است که بتوانید در آن کار کنید. چگونه تنظیمات را تعیین می‌کنید؟
بدین منظور برخی از ویژگی‌های سفارشی کردن را بررسی کرده بعلاوه از آنجا که Adobe در کنار Photoshop CS برنامه ImageReady را نیز جای داده است، نحوه بهینه سازی این برنامه را به نحوی که بتوانید با آن کار کنید و از شیوه یکپارچه‌سازی آن با فتوشاپ نیز آگاه شوید، بررسی می‌نمائیم.
با توجه به اینکه برنامه ImageReady صرفنظر از ویژگی‌های خاص آن در خصوص چند قسمت‌کردن تصاویر بزرگ، اسکریپت‌ها و تنظیمات بهینه‌سازی تصاویر، برای طراحی وب ایجاد شده است، از این نظر مزیت‌هایی نسبت به فتوشاپ دارد.
 


نوشته های دیگران ()

86/7/6 :: 10:57 عصر

فهرست موضوعی

 

 

 
 
  بخش اول
-----

 
آشنایی با فتوشاپ
  مقدمه
  درس 1
:  به Photoshop و ImageReady خوش آمدید
 
درس 2 :  نحوه استفاده از جعبه ابزار
 
درس 3 : نحوه استفاده از نوار منو
 
درس 4 : پالت‌های Photoshop و ImageReady
 
درس 5 :  استفاده از انتخابگر رنگ فتوشاپ
 
درس  6 : نحوه انتخاب یک رنگ
 
درس 7 :  نحوه استفاده از خط‌کش‌ها، صفحه شطرنجی و خطوط راهنما
  درس 8 : نحوه تعیین مدل‌های رنگ بندی فتوشاپ
  درس 9
نحوه تعیین تنظیمات Photoshop
  درس 10 : نحوه تعیین تنظیمات فتوشاپ، کنترل‌های  File Handing

   درس 
11 :  نحوه تعیین تنظیمات فتوشاپ، کنترل‌های Display & Cursors
  درس 12: نحوه تعیین تنظیمات فتوشاپ، کنترل‌های Transparency & Gamut
  درس
13 :  نحوه تعیین تنظیمات فتوشاپ، کنترل‌های Units & Rulers
  درس 14 : نحوه تعیین تنظیمات فتوشاپ، کنترل‌های Guides,Grid & Slices
  درس 15: نحوه تعیین تنظیمات فتوشاپ، کنترل‌های Plug – Ins & Scratch Disks
  درس
16 : نحوه تعیین تنظیمات فتوشاپ، کنترل‌های  Memory & Image Cache
  درس 17 : نحوه تعیین تنظیمات فتوشاپ، کنترل‌های  File Browser
  درس 18 : نحوه تعیین تنظیمات ImageReady

 درس 19 :  نحوه تعیین تنظیمات ImageReady، کنترل‌های General
  درس 20 : نحوه تعیین تنظیمات ImageReady، کنترل‌های  Slices

  درس 21: نحوه تعیین تنظیمات ImageReady، کنترل‌های Guides,Grid
  درس
22 :  نحوه تعیین تنظیماتImageReady، کنترل‌های Optimization
  درس 23 : نحوه تعیین تنظیمات ImageReady، کنترل‌های Transparency
  درس 24: نحوه تعیین تنظیمات ImageReady، کنترل‌های Cursors
  درس
25 : نحوه تعیین تنظیمات ImageReady، کنترل‌های  Plug – Ins
   
  بخش دوم
-----
بهینه سازی پروژه‌های فتوشاپ
 درس 1 : نحوه ذخیره فایل‌ها در فرمت‌های مختلف
 درس 2 : نحوه استفاده از مرورگر فایل و باز کردن فایل‌ها
 درس 3 : سفارشی کردن مرورگر فایل (File Browser)
 درس 4 : نحوه استفاده از چند View
 درس 5 : نوشتن توضیحات بر روی تصاویر و الصاق صوت
 درس 6 : لغو تغییرات از طریق پالت History
 درس 7 : نحوه ایجاد ابزار سفارشی از قبل تنظیم شده
 درس 8 : نحوه سفارشی کردن کلیدهای میانبر
 درس 9 : بکارگیری Action های از پیش تعیین شده
 درس 10 : ایجاد Action های سفارشی
 درس 11 : برپایی گزینه‌های دسته پرداز
 درس 12 : نحوه بهینه‌سازی رنگ فایل‌ها در چاپ
   
  بخش سوم
-----
 
تکنیک‌های انتخاب
 درس 1 : نحوه انتخاب محیط‌های هندسی
 درس 2 : نحوه استفاده از ابزار کمند چندضلعی
 درس 3 : نحوه انتخاب یک محدوده بر مبنای نوع رنگ
 درس 4 : نحوه استفاده از Quick Mask
 درس 5 : نحوه تبدیل قسمت‌های انتخابی به مسیرها
 درس 6 : نحوه تغییر قسمت‌های انتخابی
 درس 7 : نحوه ذخیره و بارگذاری ناحیه انتخابی
   
  بخش چهارم
-----
کار با جلوه‌های رنگ
 درس 1 : نحوه اندازه‌گیری و مقایسه تعداد پیکسل
 درس 2 : بهینه‌سازی ناحیه سایه روشن
 درس 3 : نحوه بهبود Contrast از طریق منحنی
 درس 4 : نحوه بهبود وضوح تصاویر با استفاده از نور و سایه
 درس 5 : نحوه استفاده از ابزار Dodge، Burn و Sponge
 درس 6 : نحوه واضح کردن تصاویر
 درس 7 : نحوه استفاده از فیلتر Blur برای وضوح تصویر
 درس 8 : نحوه تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید
   
  بخش پنجم
-----
کار با رنگ
 درس 1 : نحوه کار با تغییرات رنگ
 درس 2 : نحوه ایجاد اصلاحات رنگی عمومی
 درس 3 : نحوه استفاده از فرمان MatchColor
 درس 4 : نحوه تصحیح یک محدوده رنگ
 درس 5 : نحوه تغییر نامتراکم رنگ
 درس 6 : نحوه استفاده از ابزار Color Replacement
 درس 7 : نحوه ساخت Duotones در صفحات وب
 درس 8 : نحوه ساخت Duotones، Tritones و Quadtones در کارهای چاپی
   
  بخش ششم
-----
مبانی ویرایش تصویر
 درس 1 : نحوه تغییر اندازه تصاویر
 درس 2 : نحوه استفاده از CanVas
 درس 3 : نحوه بریدن یک تصویر
 درس 4 : نحوه چرخش و قرینه کردن یک تصویر
 درس 5 : نحوه بریدن دور یک تصویر
 درس 6 : نحوه استفاده از ابزار Heal Brush
   
  بخش هفتم
-----
ترسیم، نقاشی و رنگ‌آمیزی
 درس 1 : نحوه نقاشی یک تصویر
 درس 2 : نحوه پاک کردن یک تصویر
 درس 3 : نحوه پاک کردن پس‌زمینه
 درس 4 : نحوه استفاده از History Brush
 درس 5 : نحوه استفاده از ابزار Clone Stamp
 درس 6 : نحوه ترسیم اشکال گرافیکی
 درس 7 : نحوه ساخت یک قلم
 درس 8 : نحوه استفاده از Pattern Maker
 درس 9 : نحوه اعمال طیف‌های رنگ (Gradients)
 درس 10 : شیوه ایجاد طیف‌های سفارشی
   
  بخش هشتم
-----
کار با متن
 درس 1 : نحوه افزودن متن به یک تصویر
 درس 2 : نحوه ایجاد متون 3D
 درس 3 : نحوه ایجاد طرح سبک‌های چاپی
 درس 4 : نحوه ساخت افکت‌های متنی فیلتر شده
 درس 5 : نحوه ایجاد انحراف در متون
 درس 6 : نحوه تنظیم متن در یک مسیر
   
  بخش نهم
-----
 استفاده از خط سیرها
 درس 1 : نحوه ایجاد خط سیرهای مستقیم
 درس 2 : نحوه ایجاد یک خط سیر منحنی
 درس 3 : نحوه ویرایش یک خط سیر
 درس 4 : نحوه تبدیل یک خط سیر به یک قسمت انتخابی
 درس 5 : نحوه ترسیم مسیرها
 درس 6 : نحوه ایجاد مسیرهای برش خورده
   
  بخش دهم
-----
کار با لایه‌ها
 درس 1 : نحوه ایجاد و جابجایی لایه‌ها
 درس 2 : نحوه لینک کردن لایه‌ها
 درس 3 : نحوه ایجاد پوشش‌های برش‌خورده
 درس 4 : نحوه ایجاد مجموعه لایه‌ها
 درس 5 : نحوه تغییر شکل لایه‌ها
 درس 6 : نحوه ایجاد لایه‌های انطباقی
 درس 7 : نحوه افزودن یک لایه پوششی
 درس 8 : نحوه یکی کردن و هموار کردن لایه‌ها
 درس 9 : نحوه ایجاد Layer Comps
   
  بخش یازدهم
-----
ویژگی‌های عکس‌های دیجیتالی
 درس 1 : نحوه ساخت صفحه ارتباطی
 درس 2 : نحوه ایجاد بسته‌های تصویری
 درس 3 : نحوه استفاده از فیلتر Lens Blur
 درس 4 : نحوه استفاده از Photo Filter قسمت Adjustment Layer
 درس 5 : نحوه ساخت تصاویر گسترده
 درس 6 : نحوه سازماندهی تصاویر با فراداده‌های سفارشی
 درس 7 : نحوه استفاده از الگوهای فراداده
   
  بخش دوازدهم
-----
ساخت فایل‌های وب
 درس 1 : نحوه پیش‌نمایش فایل‌ها در مرورگرها و سیستم‌ها
 درس 2 : نحوه ساخت فایل‌های gif برای وب
 درس 3 : نحوه بهینه‌سازی و تنظیمات رنگی فایل‌های gif
 درس 4 : نحوه ایجاد یک فایل gif شفاف
 درس 5 : نحوه ساخت فایل‌های Jpg برای وب
 درس 6 : نحوه بهینه‌سازی فایل‌ها با متغیرهای فشرده‌سازی
 درس 7 : نحوه چند قسمت کردن تصاویر برای وب
 درس 8 : نحوه ساخت نقشه‌های تصویر
 درس 9 : نحوه ساخت انیمیشن‌هایGIF با استفاده از فیلتر
 درس 10 : نحوه ساخت تصاویر جاوا اسکریپت‌ حساس به وضعیت ماوس
 درس 11 : نحوه ساخت یک گالری وب
   
  بخش سیزدهم
-----
افکت‌های ویژه
 درس 1 : نحوه بکارگیری حالت‌های ترکیبی
 درس 2 : نحوه ایجاد یک افکت نورانی با کشیدن مسیر
 درس 3 : نحوه ایجاد افکت‌های نورانی
 درس 4 : نحوه اعمال حالت Radial Blur
 درس 5 : نحوه اعمال افکت موج‌دار
 درس 6 : نحوه افزودن Lens Flare
 درس 7 : نحوه افزودن بافت خش‌دار
 درس 8 : نحوه استفاده از فیلتر Fibers
 درس 9 : نحوه تحریف یک تصویر با فیلتر Liquify
 درس 10 : نحوه استفاده از Filtery Gallery
 درس 11 : نحوه افزودن بافت
 درس 12 : نحوه ایجاد یک الگوی سایه رنگ
 درس 13 : نحوه نقاشی در یک افکت فیلتر


نوشته های دیگران ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تا دو سال دیگر تولید DVD در دنیا قطع می شود
تولید انبوه کامپیوتر ملی ابتدای سال آینده
سخنی با بازدیدکنندگان محترم
توصیه علمی
سیره عملی بزرگان
[عناوین آرشیوشده]


منوى اصلى

خانه v
شناسنامه v
پارسی بلاگv
پست الکترونیک v
 RSS  v

درباره خودم

وحدت
محب المهدی

لوگوى وبلاگ

وحدت

اوقات شرعی

اشتراک در خبرنامه

 

template designed by Rofouzeh